Thursday, March 8, 2007
الاشتراك في أجلوكو.... حلال أم حرام ؟؟!!
هناك فتوى ممكن أن يستهدي بها من يريد معرفة مدى شرعية الاشتراك في مثل هذه الشركات ،ولكن يجب أن تعرف أن الاشتراك في هذه الشركة مجاني وبالتالي فأنت تكسب من مشاهدتك للإعلانات وهو جهد تبذله و تكافأ عليه .

وهذه الشركة تندرج في النوع الأول المذكور في هذه الفتوى للدكتور سامي بن إبراهيم السويلم الباحث في الاقتصاد الإسلامي والذي له العديد من الفتاوى في موقع الإسلام اليوم . وهذا الجزء الذي يخصنا من الفتوى:
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله، وبعد: مواقع التصفح مثل
(www.4daily.com)
(www.studiotraffic.com)
(www.12dailypro.com)
تقدم عمولات مقابل تصفح الإعلانات التي لديها. وهذه العمولات نوعان:
أ) نوع مقابل التصفح المجرد، دون دفع أي اشتراك أو رسوم من أي نوع. وهذا النوع لا حرج فيه -إن شاء الله- بشرط أن تكون الإعلانات بعيدة عن المحاذير الشرعية، ولا تتضمن الدعاية لمحرم أو منكر. علماً أن بعضها لا يسمح بالاستمرار في التصفح المجاني، بل يجب دفع قيمة الاشتراك، وإلا ألغي الحساب.ب) نوع مقابل رسوم اشتراك غير مستردة، بالإضافة للتصفح. ومقدار العمولات يتناسب مع حجم رسوم الاشتراك، وكلما زاد مقدار الاشتراك كلما زادت العمولات، إلى حد معين. وهذه الرسوم يستخدم جزء منها لتغطية مصاريف الشركة المديرة للموقع، والباقي -وهو الأكثر- يوزع على شكل عمولات لبقية المشتركين.وهنا تجد الفتوى كاملة ، علماً بأن الشيخ لا يتساهل أبداً مع شركات التسويق الشبكي و له العديد من الفتاوى بخصوصها وتجد إحداها هنا




-------------


للاستفسار ارسل رسالتك لي


----------------------------------------------------------------------------------------
I’d like to elaborate on what kind of community AGLOCO is.
Many of us are familiar with online social networks, such as MySpace and Facebook, as well as online professional networks, like LinkedIn and Doostang. These networks are based around communities communicating with one another in the personal (social) or professional environment.
AGLOCO is an Economic Network. An Economic Network is based on similar roots, but also adds the driving principle that individuals who have joined together as a group can be economically stronger than the individuals alone.
This is the driving principal behind any group trying to become stronger by joining forces: business groups (like trade associations and the Chamber of Commerce), countries (like the formation of NAFTA and the EU), or people (like labor unions and buying co-ops).
For individuals it is simple. They can demand more from the entities that had been controlling them and finally achieve the power they deserve. Much like segments of the labor force saw they were being exploited 100 years ago, today we see the Internet consumer being economically exploited by many Internet companies. AGLOCO wants to change that.
Individual Internet Users are already creating value all over the Internet, and only now are they coming together as Members of AGLOCO to claim that value. The purpose of an economic network is for the Members to acquire as much of the value they create as possible, and they shouldn’t have to change their Internet usage behavior to get it.
This is the whole basis for creating this company. The Internet holds many unique and valuable ways for individuals to “interact with each other and with groups.” Wikipedia is showing this with free access to information on the Internet. AGLOCO can accomplish the same thing with free access to value created on the Internet.
Thoughts and comments? I will have much more to say about this in the future.
Brian GreenwaldAGLOCO Development Team